Rosa Bandet!

Nu är det dags för rosa bandet igen! Så därför vill jag klistra in ett inlägg som jag gjorde för ca 2 år sen här på bloggen.

Varsegod!


Inlägg från 2008-10-26


Och på all min irritation så började jag tänka på Rosa Bandet grejen som så här års är en stor grej. Det är inte bara ett rosa band längre. Man kan köpa ett rosa band till mobilen genom att skicka iväg ett sms. Rosa bandet kellogs K flingor, näsdukar och moppar. ALLT är rosa bandet, bara det riktar sig mot kvinnor. Slår man på teven och zappar över till 3:an så ser du rosa bandet på 3:ans logga. Om man dessutom är politiker så bär man bara inte de lilla fina bandet, utan också massa annat som är rosa just under denna tid. Då alla tänker, "-fan va skönt att våra politiker inte stödjer bröstcancer och faktiskt är emot det."

Men seriöst, om jag bär ett rosa band, vad betyder det egentligen ? "-Hej, jag har tagit ställning. Jag tycker inte om bröstcancer" MEN VEM FAN TYCKER OM BRÖSTCANCER?

"-Du, ser du, han bär ett rosa band, han måste vara JÄTTE emot att folk dör i bröstcancer, shit vilken modig snubbe."

Varför skänker inte alla bara pengar till vanlig välgörenhet ? Jo, precis, för här handlar det bara om att bara visa för andra. Dessutom så kanske folk triggas av ett urhäftigt rosa band och jättestora kampanjer, vanlig diskret insamling är juh så 90-tal!

Om man nu köper ett rosa band för 20kr, så är typ hälften kvar till den faktiska insamlingen. Men hur mycket av den halva biten går till forskning, och hur mycket går till all PR och annat trams kring rosa bandet ? Kanske nån krona eller några ören hit och dit, men det verkar som att det egenltigen inte spelar någon roll. Du har ju tagit "ställning" med ett rosa band, resultat är väl mindre viktigt.

Jag ska vara lika ställningstagande som alla rosa-bandet-människor. Jag ska med en gång logga in på facebook och gå med i någon "stoppa-gatuvåldet-grupp. Jag menar, jag vill ju göra förändring, vore ju dumt av mig att kanske ta ställning på RIKTIGT och gå ut som nattvandrare eller liknande. Men för dig som inte riktigt är beredd för det, kan ju köpa snällhet för 20kr istället. Gud bevare Rosa bandet!

Kommentarer
Postat av: Lisette

Hej!



Jag kontaktar dig för att jag finner din blogg mycket intressant och välorganiserad. Jag skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med dig angående ett eventuellt samarbete! Hör gärna av dig via mail så kan vi prata vidare.



Med vänliga hälsningar,



Lisette

2010-12-15 @ 16:12:57
Postat av: Anonym

Booo, varför skriver du aldrig ???

2011-03-11 @ 20:08:44
Postat av: BM

Helt riktigt, väl talat (skrivet :))

Kram BM

2011-10-01 @ 03:00:47
URL: http://alkoholberoende.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0