Back to normal...



Nu är man hemma igen efter en hel dags utflykt i vårat älskade Stockholm. Dagen har varit relativt lång, men ändå har tiden gått ganska fort.

Det hela drog igång på morgonen då vi hoppade på bussen 07:35 i stan för vidare färd mot huvudstaden. Efter någon timma var det paus för frukost. Jag som va så pigg och glad, tvär slockna direkt efter att fått lite frukost i magen. Sen vakna jag upp lagom till vi var i höjd med Tensta och Rinkeby ungefär.

Vid 11-snåret skulle vi in på Nationalmuseumet för att se uställningen som hette "Lura ögat", eller som det fint heter på franska "trompe l’œil" (att lura, eller bedra, ögat). Jag kan säga att jag inte har vart nån större fan för konstverk förut, och speciellt inte när det kommer till tavlor. Men detta gott folk var ganska fränt faktiskt. Jag vart imponerad. Jag kan med gott samvete säga att om hade haft onödigt mycket pengar, så skulle jag inte tveka att köpa några utav tavlorna därinne för att sätta upp hemma. Så fräna var dom faktiskt. Nu fanns det mer än bara coola tavlor, fanns även mycket annat som lurade ögat. Sen att det var en guidad tur var inte heller helt fel.

Efter att vi varit på Nationalmuseumet, så drog vi oss mot Riksdagshuset. Där vi också skulle få en härlig rundvandring. Även detta var ganska intressant faktiskt. Första intrycket man får när man kommer innanför dörrarna är att man kommit till en flygplats. Jag tänker på säkerheten. Man fick lämna alla sina saker på ett band och gå igenom metaldetektor. Vi vart guidad utav 2st av dom 349 ledamöter som finns i riksdagen idag. Vi träffade även på ett par kända politiker, som tex Per Nuder, rolig snubbe det där. Vi träffade även på Göran Persson, inte den gammla Göran, utan den nya, som är Miljöpartist om jag inte har helt fel.

När vi hade vandrat runt och sett allt som går att se i riksdagen, så var det dax för lunch. Alla drog åt olika håll. Jag och Mario ville först dra till Kebabpalatset, men på vägen dit bestämde vi oss för att krubba på MAX istället. Så vi beställde vårat och när vi ätit upp satt vi och snacka allt mellan brudar och barn. Nu hade vi bara ett besök kvar att dra till. Men jag och Mario hade planerat att dra till "We" först för att snacka lite skit med ett par snubbar han kände. Efter besöket på We började tiden att dra ihop sig. Vi skulle ta oss till Gamla Stan. Så vi hoppar ner till närmaste tunnelbana. Plankar lite snyggt för att sedan hoppa på tuben. Efter ca 5 minuter är vi i gamla stan där vi ska kika på nån typ av utställning som handlade om att våga göra nått om någon blir utsatt. Våran planering var att vi skulle vara där i ca 1 timme. Men det gick betydligt fortare att gå igenom allt.

Nu var vi alla trötta efter allt ströande hela dagen. Äntligen fick man sätta sig i bussen och bara chilla. Jag va ordentligt trött, men ändå lyckades jag inte somna till något. Resan hem kändes ändå som att den gick relativt fort. Vi stannade bara en gång för att ta oss en fika och lite luft.

Nu är man hemma, sliten och rejält trött måste jag säga. Jag bara längtar tills att jag får lägga mig i min sköna säng. Men först måste jag ta en snabb dusch. Men efter duschen blir det omedelbums i säng. För imorgon är det skola som vanligt igen. Hoppas dagen går fort, så det kan bli fredag. Då man äntligen får lov från skolan en sväng.






Bästa sagt idag

VI går igenom Gamla Stan mot uställningen. Mario stannar upp och börjar prata med en kvinna på ca 30 år.

Mario:  Hej !
(Kvinnan tittar skräckslagen på Mario)
Kvinnan: H-h-h-hej...
Mario: Du, Vi är här med våran klass, Är vi nära Globen ?
Kvinnan: Vet du inte vart Globen ligger !?!?
Mario: Nej, ingen aning...


Buss 809 mot Gullmarsplan

En kille och två tjejer ~17 pratar om killens nya hund.

Killen: Jag ska lära den allt jag kan!
Tjej 1: Haha, det blir ju inte mycket inte!
Tjej 2 nickar instämmande.
Killen: Joo fan, jag ska lära den matte! Tänk va coolt om jag ba "vad är 10+5?" och så skäller den fem gånger!
Alla blir tysta.





Bästa Låten idag: Headhunterz - The Lost Soul (Släpptes igår)



Nu måste jag verkligen sova, denna tid är way past my bedtime !




Tack för mig...

Kommentarer
Postat av: Linda

låter som att ni har haft en bra dag här. Kanske man ska ta sig en sväng inom den där utställningen. Har funderat på det ett bra tag då man sett reklam på stan, men inte lockat tillräckligt antar jag.



2008-12-17 @ 23:22:47
URL: http://spadertre.blogg.se/
Postat av: LowLow

Du skulle ha köpt med en tavla till Billy, som han faktiskt skulle kunna skryta om hahaha

2008-12-17 @ 23:32:21
URL: http://lougra.blogg.se/
Postat av: Maniak

Haha, du är så rolig Loow :D Hoppas han ser vad du har skrivit :P

2008-12-18 @ 10:45:46
URL: http://maniaks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0